Psychoterapia dzieci i młodzieży

Dowiedz się, czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży, jak przebiega i jakie korzyści przynosi. Poznaj wskazania do terapii, jej rodzaje i rolę rodziców w procesie leczenia.

DOSTĘPNE W PLACÓWKACH

CENA

od 200 zł

CZAS

50 min.

CENA

od 200 zł

CZAS TRWANIA

50 min.

Czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży?

Psychoterapia dzieci i młodzieży to specjalistyczna forma pomocy psychologicznej, dostosowana do potrzeb i możliwości rozwojowych młodych pacjentów. Jej celem jest wsparcie w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, behawioralnych i społecznych, które mogą pojawić się w okresie dzieciństwa i dorastania.

Według Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, psychoterapia dzieci i młodzieży “ma na celu stymulowanie prawidłowego rozwoju psychicznego, emocjonalnego i społecznego oraz pomoc w przezwyciężaniu trudności rozwojowych i zaburzeń psychicznych”.

Czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży?

Kiedy warto rozważyć psychoterapię dla dziecka lub nastolatka?

Istnieje wiele sytuacji, w których psychoterapia może okazać się pomocna dla młodego człowieka. Nasi terapeuci najczęściej pomagają rozwiązać następujące problemy:

  • problemy z zachowaniem w domu lub szkole
    trudności w nauce
  • zaburzenia lękowe lub depresyjne
  • problemy z kontrolą emocji
  • doświadczenie traumy lub straty
  • trudności w relacjach z rówieśnikami
  • zaburzenia odżywiania
  • problemy związane z rozwodem rodziców
  • uzależnienia behawioralne (np. od gier komputerowych)
  • autoagresja lub myśli samobójcze

 

‍Badania przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie wskazują, że około 10-20% dzieci i młodzieży w Polsce cierpi na zaburzenia psychiczne wymagające specjalistycznej pomocy.

Kiedy warto rozważyć psychoterapię dla dziecka lub nastolatka?

Rodzaje psychoterapii stosowane w pracy z dziećmi i młodzieżą

W psychoterapii dzieci i młodzieży stosuje się różne podejścia, dostosowane do wieku i specyfiki problemów pacjenta. Najczęściej wykorzystywane metody to:

Rodzaj terapii Opis Przeznaczenie
Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT) Skupia się na identyfikowaniu i zmianie negatywnych wzorców myślowych oraz zachowań. Stosowana dla młodzieży oraz dzieci, które potrafią jasno określić swoje problemy.
Terapia psychodynamiczna Oparta na analizie relacji terapeutycznej, bada przeniesienie emocji. Zastosowanie wśród dzieci w różnym wieku, trwająca zazwyczaj kilka lat.
Terapia systemowa Skupia się na relacjach w rodzinie oraz interakcjach między członkami rodziny. Wspiera dzieci w trudnych relacjach rodzinnych.
Kreatywne metody terapeutyczne (np. arteterapia) Wykorzystują zabawę, sztukę i inne formy wyrazu do pracy z dziećmi. Pomocne dla dzieci w wyrażaniu zablokowanych emocji.

Wybór odpowiedniej metody zależy od indywidualnych potrzeb dziecka lub nastolatka, jego wieku oraz charakteru problemów, z którymi się zmaga.

Psychoterapia dzieci i młodzieży - Przebieg procesu terapeutycznego

Proces psychoterapii dzieci i młodzieży w Galileo Medical zwykle obejmuje następujące etapy:

‍1) Konsultacja wstępna:

Spotkanie z rodzicami lub opiekunami, podczas którego terapeuta zbiera szczegółowe informacje o dziecku, jego problemach i kontekście rodzinnym oraz szkolnym.

‍2) Diagnoza:

Ocena stanu psychicznego dziecka, często z wykorzystaniem testów psychologicznych, obserwacji behawioralnej i wywiadów, aby dokładnie zrozumieć naturę trudności.

‍3) Ustalenie celów terapii:

Wspólne określenie, nad czym dziecko będzie pracować podczas terapii, ustalając konkretne, mierzalne i osiągalne cele, które są ważne dla dziecka i rodziny.

‍4) Regularne sesje:

Sesje terapeutyczne odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu i trwają od 30 do 50 minut, dostosowane do wieku i potrzeb dziecka.

‍5) Praca z rodzicami:

Regularne spotkania z rodzicami, aby omówić postępy dziecka, udzielić wsparcia oraz zaproponować strategie i narzędzia do wykorzystania w domu.

6) Ewaluacja postępów:

Okresowa ocena efektów terapii, obejmująca przegląd osiągniętych celów i ewentualne dostosowanie planu terapeutycznego w odpowiedzi na postępy dziecka.

7) Zakończenie terapii:

Proces zakończenia terapii następuje, gdy cele zostają osiągnięte lub dziecko jest gotowe do samodzielnego radzenia sobie z trudnościami, z naciskiem na utrzymanie wyników.

Rola rodziców w psychoterapii dziecka

Zaangażowanie rodziców jest kluczowe dla skuteczności psychoterapii dzieci i młodzieży.

  1. Regularne uczestnictwo w sesjach konsultacyjnych z terapeutą:
    Rodzice regularnie uczestniczą w sesjach konsultacyjnych z terapeutą, aby omówić postępy dziecka, uzyskać wskazówki i wsparcie w codziennych działaniach.
  2. Wprowadzanie zmian w środowisku domowym zalecanych przez terapeutę:
    Rodzice wprowadzają zmiany w środowisku domowym, które terapeuta uzna za korzystne, aby wspierać rozwój dziecka i poprawiać jego funkcjonowanie.
  3. Wspieranie dziecka w stosowaniu nowych umiejętności nabytych podczas terapii:
    Rodzice aktywnie wspierają dziecko w praktykowaniu nowych umiejętności, które zostały nabyte podczas sesji terapeutycznych, aby utrwalić pozytywne zmiany.
  4. Obserwację i zgłaszanie terapeucie zmian w zachowaniu dziecka:
    Rodzice obserwują zachowanie dziecka na co dzień i regularnie informują terapeutę o wszelkich zauważalnych zmianach, co pozwala na dostosowanie terapii.‍
  5. Pracę nad własnymi postawami i zachowaniami, które mogą wpływać na problemy dziecka:
    Rodzice analizują i modyfikują swoje postawy i zachowania, które mogą negatywnie wpływać na dziecko, aby wspierać jego zdrowienie i rozwój.
    Rola rodziców w psychoterapii dziecka

Przykłady problemów, z którymi zgłaszają się dzieci i młodzież

Terapeuci w Galileo Medical pracują z dziećmi i młodzieżą nad rozwiązywaniem wielu różnorakich problemów, z którymi sobie nie radzą. Do najczęstszych przypadków zaliczamy:

‍Lęki i fobie:
Dzieci i młodzież zgłaszają się z różnymi lękami, takimi jak strach przed szkołą, ciemnością, zwierzętami lub fobie społeczne.

‍Depresja:
Objawia się uczuciem smutku, brakiem energii, utratą zainteresowań oraz problemami z koncentracją i niską samooceną.

‍Zaburzenia zachowania:
Problemy z agresją, buntowniczością, nieprzestrzeganiem zasad, kradzieżami i kłamstwami, które mogą wpływać na relacje społeczne i szkolne.

‍Problemy z nauką:
Trudności w nauce, takie jak dysleksja, dyskalkulia, zaburzenia uwagi, które wpływają na wyniki w szkole i samoocenę.

‍ADHD:
Objawia się nadmierną aktywnością, impulsywnością oraz problemami z koncentracją, co utrudnia codzienne funkcjonowanie w domu i szkole.

‍Problemy rodzinne:
Stres i lęk wynikający z rozwodu rodziców, kłótni rodzinnych, przemoc domowej lub innych trudnych sytuacji rodzinnych.

‍Zaburzenia odżywiania:
Dzieci i młodzież zgłaszają się z problemami takimi jak anoreksja, bulimia lub kompulsywne objadanie się, wpływającymi na zdrowie fizyczne i psychiczne.

‍Problemy rówieśnicze:
Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu przyjaźni, doświadczenie przemocy rówieśniczej, izolacja społeczna oraz brak akceptacji w grupie.

‍Niska samoocena:
Dzieci i młodzież borykają się z brakiem pewności siebie, negatywnym postrzeganiem własnej osoby oraz poczuciem bezwartościowości.

‍Traumy:
Doświadczenie traumatycznych wydarzeń, takich jak wypadki, przemoc, śmierć bliskiej osoby, które mają długotrwały wpływ na psychikę.

‍Dodatkowo w Ośrodku Psychoterapeutycznym Jagiellonka zajmujemy się pacjentami, którzy potrzebują dużo intensywniejszej terapii, żeby odzyskać radość życia. W ramach pobytów całodobowych prowadzimy nawet do 8h terapii dziennie, aby rozwiązać problemy z którymi się do nas zgłosili młodzi pacjenci i ich rodzice.

Skuteczność psychoterapii dzieci i młodzieży

Badania naukowe potwierdzają skuteczność psychoterapii w leczeniu różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Według analizy przeprowadzonej przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej, psychoterapia poznawczo-behawioralna wykazuje wysoką skuteczność w leczeniu zaburzeń lękowych, depresji i problemów z zachowaniem u młodych pacjentów.

‍Skuteczność psychoterapii dzieci i młodzieży zależy od wielu czynników, w tym:‍

  1. Zaangażowania dziecka i rodziców w proces terapeutyczny.
  2. Dopasowania metody terapeutycznej do problemu i wieku dziecka.
  3. Kompetencji i doświadczenia psychoterapeuty.
  4. Regularności sesji.
  5. Jakości relacji terapeutycznej.

 

Skuteczność psychoterapii dzieci i młodzieży

Jak wybrać odpowiedniego psychoterapeutę?

Wybór odpowiedniego psychoterapeuty dla dziecka lub nastolatka jest kluczowy dla powodzenia terapii. Oto kilka wskazówek:

Sprawdź kwalifikacje.

Psychoterapeuta powinien mieć ukończone studia podyplomowe z psychoterapii dzieci i młodzieży oraz certyfikat potwierdzający jego kodmpetencje.

Zwróć uwagę na doświadczenie.

Zapytaj o staż pracy i specjalizację w leczeniu konkretnych zaburzeń u dzieci.

Upewnij się co do podejścia terapeutycznego.

Różne metody mogą być bardziej lub mniej odpowiednie dla Twojego dziecka.

 

Obserwuj reakcję dziecka.

Zwróć uwagę, czy dziecko czuje się komfortowo w kontakcie z terapeutą.

W Polsce psychoterapeuci dzieci i młodzieży mogą uzyskać certyfikaty od różnych stowarzyszeń, takich jak Polskie Towarzystwo Psychologiczne czy Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.

Najczęstsze mity na temat psychoterapii dzieci i młodzieży

Istnieje wiele mitów i błędnych przekonań na temat psychoterapii dzieci i młodzieży, z którymi nasi terapeci rozprawiają się na codzień.

Oto kilka z nich:

Mit 1: “Psychoterapia jest tylko dla dzieci z poważnymi zaburzeniami psychicznymi.”

‍Prawda: Psychoterapia może pomóc dzieciom z różnymi trudnościami, nie tylko tymi o charakterze klinicznym.

Mit 2: “Psychoterapia dzieci to po prostu rozmowa.”

Prawda: W terapii dzieci wykorzystuje się różne techniki, w tym zabawę, rysunek, dramaterapię.

‍Mit 3: “Psychoterapia świadczy o porażce wychowawczej rodziców.”

Prawda: Szukanie pomocy dla dziecka jest wyrazem troski i odpowiedzialności rodziców.

Mit 4: “Psychoterapia może zaszkodzić dziecku.”

Prawda: Profesjonalnie prowadzona psychoterapia jest bezpieczna i może przynieść wiele korzyści.

AUTOR

Michał Wiosna – Michałek psycholog

Michał Wiosna - Michałek

Psycholog dorosłych / Psychoterapeuta

Nie wiesz jakiej

pomocy potrzebujesz?

Umów się na bezpłatną konsultację z Opiekunem Terapii

Nie wiesz jakiej

pomocy potrzebujesz?

Umów się na bezpłatną konsultację z Opiekunem Terapii

Poznaj naszych specjalistów

Psycholog, Psychoterapeuta, Psycholog sportu

Opinie pacjentów

Sprawdź co mówią nasi pacjenci,

którzy odzyskali zdrowie i radość

z życia dzięki Galileo Medical

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży?

Psychoterapia to wsparcie emocjonalne dla młodych ludzi. Pomaga im radzić sobie z problemami. Celem jest poprawa ich życia i zrozumienie emocji.

Jakie są najczęstsze zaburzenia psychiczne u dzieci?

Najczęściej spotykane zaburzenia to depresja, lęki, ADHD i problemy z zachowaniem. Dobra diagnoza i terapia pomagają poprawić jakość życia dziecka lub nastolatka.

Jakie metody terapeutyczne są stosowane w pracy z dziećmi?

W pracy z dziećmi używa się różnych metod. Na przykład terapia poznawczo-behawioralna, psychodynamiczna i terapia zabawą. Pomagają one młodym ludziom wyrażać swoje emocje.

Jak wygląda rola psychoterapeuty dziecięcego?

Psychoterapeuta dziecięcy diagnozuje problemy i prowadzi terapię. Wspiera też rodzinę w zmianach. Ważne jest zaufanie między terapeutą a dzieckiem.

Jakie znaki mogą sugerować potrzebę wsparcia psychologicznego?

Sygnałem mogą być szybkie zmiany nastroju, izolacja i trudności w nauce. Nagłe zachowania autodestrukcyjne również mogą wskazywać na potrzebę pomocy.

Jak rodzina może wspierać dziecko podczas terapii?

Rodzina może wspierać dziecko podczas terapii poprzez otwarte rozmowy oraz zaangażowanie w przenoszenie poznanych metod do środowiska domowego

Gdzie szukać pomocy psychologicznej dla dzieci?

Najpierw warto skonsultować się z pediatrą. On może skierować do specjalisty. Ważne jest znalezienie doświadczonego psychologa, który pomoże w leczeniu.

Czy psychoterapia online jest dostępna dla dzieci?

Tak, psychoterapia online dla dzieci jest coraz popularniejsza. Dzięki niej dzieci mogą otrzymywać wsparcie w wygodny sposób.

Bibliografia:
Kowalczyk, E. (2020). “Psychoterapia dzieci i młodzieży.” Wydawnictwo PZWL.
Nowak, J. (2018). “Psychoterapia młodzieży: Wyzwania i metody.” Wydawnictwo Medycyna Praktyczna.
Lewandowski, J. (2019). “Terapia dzieci i młodzieży: Praktyczne podejście.” Wydawnictwo Difin.
Zieliński, T. (2021). “Psychoterapia dzieci: Teoria i praktyka.” Wydawnictwo Edra Urban & Partner.
Kazdin, A.E. (2017). “Evidence-Based Psychotherapies for Children and Adolescents.” Guilford Press.
Weisz, J.R., & Kazdin, A.E. (2017). “Evidence-Based Psychotherapies for Children and Adolescents.” Guilford Press.
Pincus, D.B., & Ehrenreich-May, J. (2014). “The Anxious Kids, Anxious Parents Workbook.” New Harbinger Publications.

Pozostałe usługi